3 Nisan 2018 Salı

10.SINIF

SULU BOYA



T.C
ULUDAĞ ÜNİVERSİTESİ
EĞİTİM FAKÜLTESİ
PEDOGOJİK FORMASYON PROGRAMI




ÜNİTE PLANI
SULU BOYA TEKNİĞİ

DERS
GÖRSEL SANATLAR
HAZIRLAYAN
ELİF ÖZKAN 617080623
EĞİTMEN
DOÇ. DR. RASİM BAŞAK
BURSA
2017-2018






ÜNİTE PLANI
Ünitenin Adı   : Sulu boya tekniği
İçerik               : Renkli resim uygulamalarından  biri olan Sulu boya tekniği hakkında bilgi  ve bu tekniğin uygulanışına dair adım adım uygulama aşamalarını içermektedir.
Sınıf                  :10.Sınıf
Süre                 : 2 Hafta ( 80dk )
Hedefler         :
Sulu boya tekniğini tanımlayabilme(bilişsel alan)
Sulu boya tekniğinin özelliklerini kavrayabilme (bilişsel)
Sulu boya tekniğini kullanan sanatçıları ve eserlerini tanıyabilme (bilişsel )
Sulu boya tekniğini resim çalışmalarında kullanabilme(bilişsel –psiko motor)
Kazanımlar    :
1.Sulu boya tekniğini öğrenir.
2.Sulu boya tekniğini resim çalışmalarında kullanır.
AMAÇ: Sulu boya tekniğinin kavranıp; öğrencilerin kendi özgün çalışmalarını ortaya koyabilmelerini amaçlanmaktadır.
 Gerekçe: Renkli resim teknilerinden birisi olan sulu  boya tekniği ile  resim çalışmalarında  farklı yeni bir dili keşfetmek.

Sulu boya resimde araç-gereçler:
 Sulu boya kağıdı
2B kalem
Sulu boya fırçaları: 3, 7 ve 10 numara yuvarlak ince uçlu, 25 mm yassı
 Karıştırma tabağı ya da palet
 Su dolu bir kavanoz
 Kağıt mendil ya da kağıt havlu
Doğal sünger
6 renk sulu boya: Ultramarine mavi, Cobalt mavi, Ochre sarısı, Ivory siyah, Alizarin crimson




Suluboya kağıtları:
 Her teknikte kendine özgü malzemeler gerekir suluboya tekniklerin içinde malzeme  açısından en hassas olanıdır.Tekniğin kendini gösterebilmesi bu malzemeye bağlıdır.Nemi kabül edecek şeffaflığı yansıtacak kağıtların seçimi gerekir.Suluboya kağıdını diğer kağıtlardan ayıran üzerindeki pürüzlü dokudur. Piyasada çok çeşitli suluboya kağıtları mevcuttur, bunlar kalite ve fiat olarak farklılklar gösterir. Hangi resim tekniğinde olursa olsun kaliteli malzemeyi seçmek gerekir.Tabii bu o kadar kolay değil;nedeni de amatör resim yapanların çoğunun bütçesi sınırlıdır.Yine de suluboya da elden geldiğince kaliteli malzeme seçilmelidir. Suluboya kağıdının hammaddesinde pamuk vardır,bu pamuk oranı arttığı kadar kaliteli bir kağıt elde edilir.İyi bir kağıdın içerisinde bu oran en az %50 gibi olmalıdır.Suluboya kağıdını çalışmadan önce sunta gibi bir zemine yapıştırmak gerekir.Çok kalın ve ağır kağıtlarda bu gerekmez.Yapıştırmada suyla ıslatılarak yapışan kağıt bantlar en iyisidir.Resim kağıdı çeşmenin altında ıslatılır, biraz çekmesi beklendikten sonra sunta üzerine serilir.
Kağıt bant ıslatılarak 1-1,5  cm kadar kısmı alacak şekilde yapıştırılır.Kuruduğunda kağıt gerginleşir,çalışma bitince bantı keserek çıkarırsınız. Bir suluboya kağıdının kalitesi sudan etkilenmesine ,düzeltmelere izin vermesiyle belirlenir. 1- Okullarda kullanılacak türden olanlar;ekonomiktir pamuk oranı ya çok azdır ya da hiç pamuk bulunmaz . 2. kalite Amatörce resim yapanlar içindir % 50 ye yakın pamuk barındırır.Başarılı sonuçlar alabilirsiniz. 3. kalite profesyonel sanatçıların kullandıkları türden kağıtlardır. Pamuk oranıçok fazladır. Pahalıdırlar ancak güzel bir eser ortaya çıkardığınızda kendilerini telafi ederler. 4. olarak suluboya kağıtlarının dışında kağıtlardır, değişik etkiler almak için veya olanaklar sonucu kullanılıyor olabilir,bu kağıtlarda boya parlaklığını kaybedebilir. 2.kalite suluboya kağıdı için amatörlere yöneliktir dedim ama imkanı olan 1. bir kağıdı neden kullanmasın.

Kağıtların üzerindeki pürüzler de değişiktir.Az pürüzlü kağıtları biz öğrenciyken grafik çalışmalarında kullandık.Bu pürüzler çalışmaya değişik bir hava katarlar ama amatörler için fazla pürüzlü yüzeyler zor olabilir, konturları çizerken falan düzgün çizemiyebilirler. Az pürüzlü kağıtlar fazla sıvı emmeyeceği için çok fazla sulu çalışmamalı. Kaliteli kağıt markaları olarak Canson, Schoeller,Fabriano,Arches,Guarro,Winsor&Newton'u söyleyebilirim. Bu saydığım özelliklerdeki kağıtların hangisinin sizin çalışmalarınız için uygun olduğunu çalışarak karar vereceksiniz. Herkesin kişiliğine ve teknik becerilerine uygun olarak hoşlanacağı bir kağıt türü vardır. Suluboya kağıtları paketler halinde, rulolar halinde, bloklar halinde veya tek olarak da satılır.Devamlı suluboya çalışanlar, profesyoneller falan toplu alımları tercih ederler.Ben en son aldığımda 10 lu paketler halinde 65-50 ölçülerinde canson marka bir kağıt aldım.Sitemde suluboya konusunu işlerken çalışacağım.

SULUBOYA FIRÇALARI
Fırçalar bir çok teknik için uygun malzemelerdir.Ama suluboya da fırça kağıt kadar önemli bir malzemedir.  Kağıt üzerine boyayı yaydığımız fırçalar çalştığımız resmin başarısında önemli bir rol üstlenirler. Hızlı,akıcı çizgiler çizebilmemizde ve duygularımızı yansıtmamızda önemli bir malzemedir. Fırçalarda değişik kalitede değişik hayvanların tüylerinden yapılır. En kalitelisi samur tüyünden yapılanlardır, fiatları da en pahalı olanlar bunlardır. Zaman zaman samur fırça ararken gerçek samur olmayan, sahteleriyle çok karşılaştım.Bunlar sentetik malzemeden yapılan samur diye satılan fırçalardır.Okul öğrencileri için bir çok kırtasiyecide satılır.Burada dikkat edilecek nokta bu fırçaların gerçek samur diye takdim edilmesidir. Çünkü gerçek samur fırçalar hem daha kaliteli hem de pahalıdırTaklt samur kılı fırçaların renkleri daha açık, turuncuya kaçan bir renktedir.. Samur fırçalar yumuşak, uzun fırçalardır.Ucu ıslatıldığında bir araya toplanır toplu iğne ucu gibi olur.(Diğer daha az kaliteli fırçaları almanız gerektiğinde de ucunu ıslattığınızda bir araya toplanan ince çizgiler çizme imkanı veren fırçaları tercih edin.) Diğer hayvanlardan yapılan (domuz,geyik,tilki,keçi vs) fırçalar samur fırçalara göre daha sert olurlar, renkleri de farklıdır. Samur fırçalar bozulmaması için plastik bir koruyucu içinde muhafaza edilir.Ben her kullanmadan sonra sabunlu suyla yıkarım hem yumuşak kalırlar hem de içinde boya tabakaları birikip fırçayı yıpratmaz.Bu sayede bazı fırçalarımı yıllarca kullanmışımdır. Fırçalar; Samur, Sentetik, Sincap kılı, keçi,Öküz, at, tilki , domuz bir çok hayvandan yapılabilir.Osmanlı minyatür sanatçıları yeni doğmuş kedi kılından bir fırça kullanırlardı.Çin malı fırçalar ucuz fiatlarla piyasada çokça var. Bunların çoğu at kılından yapılma,daha çok yağlı boya çalışmalarında kullanılıyor.(renkleri beyaz)
Fırçaların tipini seçerken ;yuvarlak görünümlü olanlar suluboya çalışmalarında çokça lkullanılırlar, boyayı veya  suyu kolayca yayabilirsiniz. Samur fırçalarla hem yuvarlak fırçanın imkanını hem de ince,düzgün çizgi çekme imkanını bulursunuz. Yassı fırçalar daha az boya alırlar bunlar değişik doku veya çizgi çekmek için kullanılabilinir.Yelpaze şeklindeki fırçalarla boyanmış yüzeyin üstünden geçip değişik renk etkileri elde edebilirsiniz.Kağıdı sulandırmakta,değişik etkiler elde etmede kullanılabilinir. Fırça numaralarında bizim kullanacağımız 3 numaradan başlayarak 18 numaraya kadar gider çok fazla fırça alamayacağımıza göre(amatörler için) işimizi görecek 3-4 fırça numarasını seçmeliyiz.5,10,16 vs. Suluboya çalışmak için çoğumuz geniş bir masa seçeriz.Bu işler için piyasada satılan çeşitli şövaleler vardır.Bunlar üzerinde resim yapabileceğimiz sehpalardır. Suluboya için değişik ebatta,biçimde,işlevde üretilirler.Yüksekliği , ebatı (kullanacağınız kağıdın boyutlarına göre), katlanabilir olması evde yer kaplaması açısından ve taşımak yönünden önemlidir. Açık havada resim yaparken de gerekli malzemelerdendir. Suluboyalar değişik şekillerde olabilir; tüp içinde, tabletler halinde, şişe içinde gibi. Suluboya da boyanın kalitesi sonuç için oldukça belirleyicidir.Saydam bir boya olan suluboya boyayı yapan tozların, yapıştırıcı ve nemlendirici katılarak elde edilir.Bütün boyalarda boyanın rengini veren öğütülmüş tozların(bunlar madensel,bitkisel vs) bir yapıştırıcı ile karıştırılması ile olur.Öğretmenlik yıllarında bir çok kez kendim boya yaptım veya öğrencilerime de yaptırdım.Basit bir suluboya için suda eriyen tozları balla karıştırmak yeterlidir.Bal hem bemlendirici görevi de görür.
Suluboyalarda yapıştıcının yanında nemlendiriciler de kullanılır,bunların miktarı boyanın kağıt üzerinde kuruma süresini etkiler.Üreticiler nemlendirici olarak gliserin eklerler,bal kullananlar da vardır.Boya da nemlendiricinin çok olması onun yumuşaklığını ve kuruma süresini etkiler.Tüp içinde satılan suluboyalar bu çeşittir,tabletlere göre geç kururlar bu yüzden geniş yüzeylerin çalışılmasında daha elverişli olabilir.Tüp boyaların avantajları bir palete sıkıldıkları için kirlenmezler,tabletlerde her renkten sonra boyanın üzerini temizlemek gerekebilir.Karıştırarak renk bulmada da avantajlı olabilir.Tabletler daha çabuk kururlar ve hızlı çalışma gerektirir.Yuvarlak tablet içinde satılan ve okullarda çokça kullandığımız tabletler çok çabuk kururlar ve boyayı oluşturan pigment dediğimiz renk moleküllerini daha az içerirler.Suyla dağılma yeteneği az olan boyalardır.Çoğunlukla kullanılan dikdörtgen biçimindeki tabletler takım olarak veya tek tek satılmakta.Biten bir tabletin yerine yenisini alıp koyabilirsiniz. Ben de bunlardan kullanıyorum, yalnız benim aldıklarımın yüzeyleri dar genişlerinden bulursam alacağım, geniş fırçalarda zorluk oluyor.Bu anlattıklarıma göre tüplerle mi yoksa tabletlerle mi çalışacaksınız buna kendiniz karar vereceksiniz.Teknik birikiminiz,kağıt boyutu,kullanım kolaylığı bunda etkili olacaktır. Suluboya çalışmalarında lazım olabilecek malzemeler,geniş bir su kabı,rulo kağıtlar,sünger,ayapıştırma bantları,sert kalem,kağıdı tutturmak için kıskaçlar,Gliserin(kurumayı geciktirmek için boyaya veya suya katılabilir)


Diğer Alanlarla İlişikisi ve Nedenleri :
Sulu boya tekniği Corel’de uygulanabilecek yöntemdir.
Görsel-Uzamsal: Farklı teknikle resim yapabilmeyi hedefler.





SULU BOYA TEKNİĞİ
ÖN TEST

Adı:
Soyadı:
Sınıfı:
Numarası:
Tarih:



1.Sulu boya tekniği nedir? Kısaca açıklayınız?
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..






                                                                                                          BAŞARILAR….

Pablo Picasso Head (Study for Les Demoiselles d'Avignon) (1906) 


SULU BOYA TEKNİĞİ
Suluboya tekniğinin en büyük özelliklerinden birisi; şeffaf olmasıdır, bu yüzden konu çizilirken çok hafif  çizgilerle çizilir veya sert kalemler kullanılır ya da çok az çizilir çoğu kısım doğrudan fırçayla çizilir. Suluboyada kapatıcı oduğu için beyaz kullanılmaz, en açık tonda kağıdın beyazlığından yararlanılır diğer tonlar boyayı sulandırarak bulunur.Bir sürdüğünüz boyanın üzerinden tekrar geçmek gerekirse kurumasını bakleyin.Mavi bir rengin üzerinden sarıyı sürerseniz yeşil renk elde edersiniz. Islaklıktan dolayı renklerin birbirine karışmasından korkmayın bu suluboyanın kendine özgü yanlarındandır. Günümüzde piyasada çok çeşitli suluboya ve kağıtları satılmakta,bunların kaliteli olanlarını almanızı tavsiye ederim. Fırça olarak değişik kalınlıklarda samur fırçalar en uygun olanlardır.

Malik AKSEL ‘’Temizlik yapan kadınlar’’ -  Kağıt üzerine suluboya  26.5x36.5 cm

Çabuk kuruyan ,hızlı çalışmayı gerektiren bir tekniktir, bu yüzden alıştırmalarla teknik tanınmalı, pratiklik kazanmalıdır.Çabuk ama doğru karar vermelidir. Akıcılığı nedeniyle duyguların yansıtılmasında ideal bir tekniktir.Bu yüzden soyut sanatçılar çokça bu tekniği kullanmışlardır.malzemenin taşınması,her yerde çalışabilme gibi kolaylıklarının yanında hataların kolay telafi edilememesi ,tekniğin doğru uygulanabilmesi gibi dikkat gerektiren yanları da vardır. Suluboya çalışmalarında açıktan koyuya doğru çalışılır,açık bir zeminin üstünden tekrar geçebilirsiniz ama koyu bir zemini düzeltmek mümkün değildir.Aslında bu kural;açıktan koyuya doğru çalışma bütün teniklerde iyi sonuç verir. 


Adım adım Sulu Boya Dersleri
 Sulu Boya İle Bulut Çizmek İçin... 

Gökyüzü üzerindeki bulutlar, bu deniz manzarasının en dikkat çekici noktası. Bu çalışmada başlıca malzemeleriniz mavi ve siyah renklerdeki sulu boya olacak. Bir kez nasıl yapmanız gerektiğini öğrendikten sonra gökyüzü boyamanın keyfine doyamayacaksınız.


Sulu boyalar, özellikle de boyayı hızlı ve serbestçe uyguluyorsanız, çalışması tahmin edilmeyecek derecede keyifli malzemelerdir. Boyanın ıslak yapısı ve kendiliğinden yayılması işin ciddi bir kısmını sizin yerinize yapacak ve boyadığınız gökyüzünün havasını yakalamanıza yardımcı olacaktır. En iyi efektlere ulaşabilmek içinse bir dizi fırçaya ihtiyacınız olacaktır.


Kademeli boyama

 Günün farklı zamanlarında gökyüzüne baktığınızda renklerin ufuk çizgisine doğru nasıl değiştiğini görürsünüz. Resmimizdeki gökyüzü kademe kademe daha solgun ve sakin bir görünüm almaktadır, bu etki ancak kademeli bir boyamayla elde edilebilir. Bu amaca ulaşabilmek için gökyüzünün ana rengi olan ultramarine’i kağıdın üst kısmından aşağıya doğru giderek daha da çok sulandırın.Gökyüzünün sakin yapısı biraz cobalt ve özellikle cold mavinin sulandırılmış ultramarine mavi içine katılmasıyla vurgulanmıştır. 

Süngerle şekillendirilmiş bulutlar 

Kağıdın üzerinde beyaz bulutların yer alacağı boşluklar bırakmayı ihmal etmeyin. Kağıt mendil ve küçük bir süngerle sürekli olarak ıslatmanın ardından hafif dokunuşlarla yapılan işlem bu beyaz şekillerin yumuşak kenarlı olmasını ve gerçek bulutların kuş tüyüne benzer bir görüntü almasını sağlar.




Fotoğraflardan kompozisyon oluşturma

 Bulutlar çok çabuk yer değiştirdiklerinden, çizilip boyanmaları için yeterince zaman olmayabilir. Bunun çözümü fotoğraf çekmektir, böylelikle manzarayı boş zamanınızda tamamlamanız mümkün hale gelecektir. Fotoğraflardan çalışmanın diğer avantajıysa bir manzaraya bağlı kalmak zorunda olmamanızdır. Sanatçının bu çalışmada yapmış olduğu gibi farklı fotoğrafların en güzel unsurlarını alarak resminizde bir araya getirebilirsiniz. 




 RESMİ GELİŞTİRİN
 Bulutların temel şekilleri tamamlandıktan sonra, alt kısımlarına gölgeler ekleyerek bulutları geliştirebilirsiniz. Bunu yaparken daha önce de yaptığınız gibi süngerleyerek gölgelerin etrafında sert kenarlar oluşmasını engelleyin. Eğer boya kurumuşsa istenmeyen kenarlardan kurtulmak için nemli süngeri bastırıp sertçe ovmanız gerekecektir.

PÜF NOKTASI

RENK TESTİ

Renkler kağıdın üzerine uygulandığında palette olduğundan çok farklı görünebilirler. Bu nedenle resim üzerine uygulamadan önce her rengi denemekte fayda vardır. Bu deneme kullanacağınız rengin isteğinizi karşılayıp karşılamadığını açık ya da koyu olup olmadığını görmenizi sağlar. Kağıdın türü ve rengi boyanın görünümünü etkileyeceğinden test de aynı kağıt üzerinde yapılmalıdır.












SULU BOYA TEKNİĞİ
SON TEST
ADI:
SOYADI:
SINIFI:
NUMARASI:
TARİH:



1.Sulu boya tekniği nedir? Kısaca açıklayınız?
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
2.Sulu boya tekniğini kullanan ilk ressam kimdir?
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..


                                              


                                                                                                                                   BAŞARILAR …



SANAT ELEŞTİRİSİ SORULARI
ADI:
SOYADI:
SINIFI:
NUMARASI:
TARİH:
Soruları aşağıdaki resme göre cevaplayınız.


CELAL ESAD ARSEVEN – SULU BOYA
1-) Yukardaki eserde ana tema nedir?

2-)Yukarıdaki sanat eserinde hangi nesneleri görüyorsunuz?


SANAT TARİHİ SORULARI
ADI:
SOYADI:
SINIFI:
NUMARASI:
TARİH:

1-)Yukarıdaki eser kime aittir?



2-)Eser kaç yılında ortaya çıkmıştır?






ESTETİK SORULARI
ADI:
SOYADI:
SINIFI:
NUMARASI:
TARİH:
Soruları aşağıdaki resme göre cevaplayınız.


1-)Yukarıdaki sanat eseri sizde hangi duyguları uyandırıyor, Açıklayınız?

2-) Onu niçin bir sanat eseri olarak düşündünüz?


ÖZ DEĞERLENDİRME SORULARI
ADI:
SOYADI:
SINIFI:
NUMARASI:
TARİH:
1-) Bu çalışmayı neden yaptın ?


2-)Bu çalışma yapılırken neleri öğrenmeyi hedefliyor?




3-)Çalışmada öğrendiğin temel terimler nelerdir?







ÖĞRETİM SÜRECİ


ÖĞRETMENİN HAZIRLIĞI
Malzeme listesi hazırlanıp bir hafta önceden öğrencilerin bilgilendirilmesi gerekir.
Slayt, sunum yapılacaksa projeksiyon, bilgisayar vs. teknolojik araçların  bulundurulması ve kontrol edilmesi gerekir.
Konu hakkında hazırlanıp gelinmelidir.
Anlatılacak konu için sınıf uygun hale getirilmelidir.



ÖĞRENCİNİN HAZIRLIĞI
Öğrenciye verilen malzeme listesi eksiksiz bir şekilde sınıfa getirilmelidir.
Öğrencinin derse hazır bulunması  ve dersten önce hazırlık yapması gerekir.



GÜDÜLEME
Soru cevap tekniği ile öğrencilerin derse katılımlarını sağlamak
Öğrencilere sunulan sunumu bilgisayar ortamında aktarmak.
Öğrenciye konuyla ilgili uygulamalar yaptırmak.




TEMİZLİK

Uygulama yapılırken okul araç ve gereçlerine dikkat edilerek kullanılması gerekir.
Öğrencinin yapacağı uygulama esnasında önlük takması gerekir.
Uygulama  bittikten sonra kullanılan alan temiz bırakılmalıdır.



GÜVENLİK

            Öğrencinin kullanacağı kesici ve delici aletleri dikkat ederek ve öğretmen gözetiminde kullanması gerekir.




DEĞERLENDİRME KRİTERLERİ

Çalışmanın tamamlanmış olması                       :25
Çalışmadaki özgünlük                                          :25
Kağıda yerleştirme                                               :20
Çalışmanın düzenliliği                                          :20
Zamanında teslim etme                                       :10



MATERYEL ÇALIŞMASI


1.aşama tüm malzemeler hazır olur. Kağıdın kenarları kağıt bant ile bantlanır.


2.aşama kalem ile çok bastırmadan alanları belli etme bölümü


3.aşama arkadan başlayarak renkleri bulma


4.aşama ayrıntılara girmeye başlama




5.aşama öne doğru gelerek en son kısımları bitirme


6.aşama son ayrıntıları belirleme


7.aşama kağıt bantları sökme




Güneşin çiçekleri renklendirmesi gibi, sanat da hayata renk verir.
Leonardo da Vinci

Resim kelimeleri olmayan bir şiirdir.
Horace

Sanat görüneni yansıtmaz; görünür kılar
Paul Klee

Bilinmediği zaman resim pek güç bir şey değildir. Ama bilinince… o zaman çok zor birşeydir!
Edgar Degas

Resim yapmayı bilmiyorsanız, resim yapmak sizin için çok kolaydır. Biliyorsanız çok zor.
Edgar Degas
Resimlerinin satmadığı gerçeğini değiştiremem. Ancak gün gelecek ve insanlar, resimlerimin, yapımında kullanılan boyalardan daha kıymetli olduğunu anlayacaklar.
Vincent van Gogh








RESİM LİSTESİ
CELAL ESAD ARSEVEN
GÖRKEM GÜL – KAPAK RESMİ
MALİK AKSEL
PABLO PİCASSO
SAİM ALTUNCU


KAYNAKÇA


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder